söndag 18 september 2011

Photoshopskolan, del 1


I PhotoshopSkolan del 1 så kommer jag gå igenom hur man 

  • Öppnar ett foto i Adobe PS CS5
  • Hur man kan göra fotot svart-vitt
  • Hur man sparar sitt foto
Jag kommer även gå igenom skillnaden med de olika filformaten som man kan använda då man ska spara ner sitt foto samt fördelar och nackdelar med just de filformaten.

Alla mina guider i photoshop görs på ett engelsktspråkigt Adobe Photoshop CS5, men de funkar rätt bra även på tidigare program. Kortkommandona som jag kommer att nämna är för Windows men ofta går det bara att byta ut ctrl mot kringla om man använder Mac.

Du startar programmet >> För muspekaren till File i menyn och går ner i listen och trycker på Open...>> Där bläddrar du i din katalog och väljer den bildfil som du tänkt arbeta med.
Eller så trycker du Ctrl+O















Du har nu öppnat det foto som du tänkt arbeta med under denna guide. 

Nu ska jag hjälpa dig hur du på det mest grundläggande sättet kan göra ditt foto svart-vitt. Det finns bättre sätt, men det är en bra start om du inte är så bekant med Photoshop sedan tidigare.


Du går nu in på Image >> Adjustments >> Black & White
Kortkommando för det är Alt+Shift+Ctrl+B


När ni nu tryckt på Black & White eller användt Alt+Shift+Ctrl+B så kommer det upp en ruta. I den så finns det en rullgardinsmeny med olika förinställningar. Default brukar fungera rätt så bra.


När du är klar trycker du helt enkelt OK

Nu har du gjort ditt foto svart-vitt, så nu ska jag visa dig hur du sparar ditt dokument.

Du går in på File >>  Save as...
Kortkommandot är Shift+Ctrl+S


När du nu tryckt på Save As... så kommer en ny ruta upp och det är då du ska välja vilket filformat som du ska spara fotot i.


Som du nu kan se i rullgardinsmenyn så finns det en hel del olika format att spara ner filen i. Jag hade tänkt berätta om de vanligaste formaten.

JPEG: Om du ska publicera ditt foto på webben eller om du har tänkt skicka det så fungerar JPEG alldeles utmärkt att spara ditt foto i. Man ska helst inte använda det om man tänkt spara om fotot flera gånger eller om man tänkt fortsätta att arbeta med fotot då JPEG är ett komprimerande filformat. För varje gång fotot sparas så försvinner lite information ut bilden och bilden blir alltså mer och mer förstörd.

PNG: Om du har tänkt arbeta med transparenta bakgrunder så kan detta filformat vara användbart. Om du sparar i PNG så har du kvar all information i bilden, den komprimeras alltså inte. Men det är ändå inte ett idealiskt filformat att arbeta med om du ska spara ner dina fotografier men fungerar helt klart. PNG används ofta då du arbetar med ikoner, ritningar och grafik.

Photoshop (PSD): PSD är ett utmärkt format att använda om du har tänkt fortsätta arbeta med bilden, då sparas bildfilen med alla "lager" så du kan fortsätta arbeta där du tidigare slutade.

TIFF: TIFF är liksom PSD ett bra arbetsformat. Du kan spara om filen flera gånger utan att det är destruktivt för själva fotot i sig. Det är även bra att använda om man jobbar i flera program, t.ex. Indesign och Illustrator. En TIFF fil kan både innehålla vektorgrafik samt pixelgrafik. 

Jag reserverar mig för vissa fel då jag inte är helt påläst kring diverse filformat, men det är i huvudsak detta som gäller.

Så nu är det bara för dig att välja vilket format som passar för just ditt ändamål. Och lycka till!

Detta är min första Guide som jag gör i Photoshop men det kommer att komma fler eftersom. Ni får gärna komma med kritik om det är saker som är otydliga, men jag tror att det blev rätt så tydligt. Om ni gillar detta så får ni mer än gärna dela det vidare.  

1 kommentar: