tisdag 20 september 2011

Pinterest, platsen för dig

Pinterest är en sluten site på nätet där du som användare kan lägga upp foton eller illustrationer som du själv tagit. När du publicerat dina alster så kan andra användare placera in dina foton och sprida dem vidare till andra användare på Pinterest.



Om du hittar en användare som hela tiden delar med sig av riktigt schyssta verk som du på ett eller annat sätt finner inspirerande så kan du följa denna användaren och så fort han eller hon delar med sig av någonting nytt så kommer det upp på din sida.

Du kan även ha olika mappar för att enkelt strukturera upp de olika bilderna som du hittar. Jag har t.ex en mapp som heter Products i love och en annan som heter For the home. I de mapparna placerar jag in de foton som jag gillar och på så vis samlar jag alla de foton som jag finner inspirerande på samma ställe utan att behöva ha en drös med olika mappar på hårddisken. Så när jag funderar över inredning och vill ha lite idéer så går jag bara in på min Pinterest och kikar in i mappen "For the home" och voila! Inspirationen flödar.

Det som jag tycker är största fördelen med Pinterest är att det är ett smidigt sätt för mig att sprida mina foton och illustrationer. När jag lägger upp något utav mina alster så skriver jag lite kort om det, skriver ner mitt namn och min hemsida. Om det sedan blir delat vidare så sprids mitt namn och min länk, men andra ord kan det hända att de som gillar min konst även hittar till min hemsida vilket är just det jag vill. Så det är med andra ord ett väldigt bra sätt att sprida sitt namn som konstnär eller fotograf.

Det finns dock ett litet krux med Pinterest och det är att sidan kräver en invite, men snäll som jag är så ger jag bort sex utav mina invites, så det är först till kvarn som gäller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar